Vážení čtenáři,
v ruce držíte první číslo již 18. ročníku našeho časopisu. Pravidelným odběratelům neujde, že se jedná o další díl edice regionálně zaměřených čísel. V nich přinášíme detailní pohled na jednotlivé kraje Česka. V každém z těchto čísel nabízíme srovnání dvou sousedních krajů nejen mezi sebou navzájem, ale v kombinaci s dalšími díly také mezi ostatními kraji. A to díky záměrně shodné struktuře podle základních témat, jako jsou například poloha, reliéf, demografické údaje, hospodářské charakteristiky nebo turistický potenciál. Podrobnější vhled na specifika jednotlivých oblastí přináší část s případovými studiemi (z angl. Case study). Tímto způsobem máte zpracováno již deset krajů. Společných charakteristik Jihomoravského a Zlínského kraje najdeme hned několik. Nadprůměrný význam průmyslu v hospodářství, velké procento věřících obyvatel, stále aktivně udržované lidové tradice, vinařství a s tím spojené takřka ideální podmínky pro turistiku a cykloturistiku, dopravní závislost na dálnici D1 a na II., potažmo na I. železničním koridoru. Najdeme zde průmyslová centra (Brno, Otrokovice), turisticky mimořádně atraktivní přírodní lokality (Pálava, Moravský kras, Beskydy) i periferní oblasti, zejm. v pohraničí. I toto číslo časopisu nabízí v sekci Využití ve výuce několik zajímavých problémových úloh i pohledů na vývojové trendy, z nichž některé nemusejí být charakteristické pouze pro tuto oblast, ale mohou být aplikovatelné i na ostatní regiony v Česku.
Ať je i toto číslo přínosem do Vaší každodenní praxe přeje redakce Dnešní svět
Dnešní svět - časopis pro moderní výuku Vydává TERRA-KLUB, o.p.s. Vychází 6x ve školním roce Adresa redakce: Terra, Soběslavská 34, 130 00 Praha 3 Tel.:Tel.: +420 221 511 440, fax: +420 221 511 441 E-mail: redakce@dnesnisvet.cz; terra@terra-klub.cz
Redakční vedení: Mgr. Martin Lavický, Mgr. Ondřej Vach Redakční rada: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (Univerzita Karlova, Praha), RNDr. Renata Holubová, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Mgr. Petr Karas (Lauderovy školy, Praha), Doc. RNDr. Roman Kubínek, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Doc. RNDr. Jakub Langhammer, Ph.D. (Univerzita Karlova, Praha), Mgr. Monika Morris Ph.D. (Univerzita Palackého, Olomouc), PaedDr. Jana Peštová (Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem), Mgr. Ludmila Pohanková (VŠLG, o.p.s., Přerov), Prof. RNDr. Vít Voženílek, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Mgr. Karel Zahradník Redakční práce: Mgr. Martin Lavický, Mgr. Ondřej Vach Autoři sekce VVV: Mgr. Jan Vavřín, Mgr. Jakub Žejdlík Jazyková redakce: PhDr. Eva Müllerová, CSc. Grafická úprava: Studio BESR, TERRA Zpracování grafických prvků a map: Mgr. Jakub Žejdlík Lito: Studio BESR Tisk: Tiskap, s.r.o. Foto na titulní straně: Allphoto Rozšiřuje, informace podává a objednávky vyřizuje: TERRA-KLUB, o.p.s., Soběslavská 34, 130 00 Praha 3 Tel.: +420 221 511 440, Fax: +420 221 511 441 E-mail: terra@terra-klub.cz, Info: www.dnesni-svet.cz Celoroční předplatné pro ročník 2022/2023: 1455 Kč za 6 čísel v tištěné a digitální verzi Redakční uzávěrka: 10. 9. 2022 Evidenční číslo: MK ČR E 16185 ISSN 1801-4119
Co obsahuje Digitální verze časopisu Dnešní svět a jak ji lze využít?
Digitální verze obsahuje všechny grafické, textové i tabulkové prvky tištěné verze, doplněné dalšími interaktivními prvky.
Digitální verze je koncipována pro využití na interaktivních tabulích či dataprojektorech přímo ve výuce, je však také vhodná k užití při individuální práci na počítači.
Výuku s pomocí digitální verze časopisu Dnešní svět je vhodné doplnit prací s tištěnou verzí časopisu. Tomu odpovídá i shodné obsahové členění.
Jak s digitální verzí pracovat?
Digitální verze je členěna obdobně jako tištěná verze, tj. na čtyři základní sekce, které jsou od sebe barevně odlišeny. Přechod mezi jednotlivými sekcemi je možný pomocí několika navigačních prvků, které jsou umístěny na každou stránku. Na stránce dále naleznete množství dalších funkcí.
Jak pracovat s prvkem v okně?
Kliknutím na libovolný grafický či textový prvek (text, tabulku, mapu, graf ad.) je možné obsah tohoto prvku zobrazit ve zvláštním okně, kde je možné s ním nadále pracovat.
Funkce příprava
Online zpracování publikací nabízí vyučujícím funkci „Příprava“. Zde je možné sestavit z vytipovaných stránek v zakoupených atlasech libovolně dlouhou sekvenci, opatřit každou stránku komentářem a při výuce takto vytvořený materiál žákům promítnout a doplnit komentářem.
Jak vytvořit přípravu?
Jak do přípravy přidat obsah?
Jak přípravu používat?
Má-li vyučující nachystanou přípravu, kterou chce při výuce použít (nebo chce-li použít přípravu vytvořenou některým z kolegů a opatřenou atributem „Je globální“), stačí zvolit vybranou přípravu z roletového menu pod Výukovým schématem. V rámci přípravy se lze pohybovat tam i zpět pomocí tlačítek s šipkami. Textové poznámky se zobrazí po kliknutí na tlačítko se symbolem odstavcového textu, které se nachází mezi tlačítky se šipkami.
Provázanost mezi jednotlivými produkty
V publikacích programu Dnešní svět se řada témat opakuje; každá publikace však dané téma zpracovává z jiného pohledu. Téma těžby uhlí je například ve Školním atlase dnešního světa zpracováno z geografického pohledu, kdežto Školní atlas Dnešní energetický svět na něj nahlíží techničtěji (složení uhlí, vznik uhlí, způsoby těžby apod.).
Na takto související témata je uživatel upozorněn ikonou šipky, která značí, že daný grafický prvek je tematicky provázán s prvkem v jiném atlasu.
„Uvnitř“ prvku (po jeho rozkliknutí) je pak uvedena ikona či ikony, odkazující na konkrétní místo v dalších produktech, kde je o téže problematice řeč. Kliknutím na ikonu je možné na tento příbuzný obsah přejít (za předpokladu, že uživatel má cílový produkt zakoupen).
Je možné setkat se s následujícími ikonami:
Téma zpracovává také Školní atlas dnešního světa.
Téma zpracovává také Školní atlas dnešního Česka.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní energetický svět.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní finanční svět pro základní školy.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní finanční svět pro střední školy.
Téma zpracovává také web www.dnesni-financni-svet.cz.
Téma zpracovává také časopis Dnešní svět.
Jak pracovat s animacemi?
Animace se zobrazí do zvláštního okna stejným způsobem, jako jakýkoliv jiný prvek. Oproti ostatním prvkům zde však není možnost přiblížení, animaci je možné prohlížet pouze jako celek. Animace mají také pouze jednu úroveň rozlišení a automaticky se přizpůsobují oknu. Proto u nich nejsou zobrazeny ikony na horní liště.
Jak pracovat s animacemi je uvedeno v instruktážní animaci.
Co je to Výukové schéma?
Na Výukovém schématu je graficky znázorněno kompletní učivo pro žáky 6.–9. tříd základních škol, které předepisuje Rámcový vzdělávací program základního vzdělání (RVP ZV) pro vyučovací předměty dějepis, výchova k občanství, zeměpis, přírodopis a navíc také vybrané učivo z fyziky a chemie, které je relativně silně propojeno s učivem zmíněných čtyř hlavních předmětů. Provázanosti mezi jednotlivými „políčky“ jsou dle intenzity návaznosti znázorněny pomocí hlavních a vedlejších linií. Lepší orientaci v podrobném schématu umožňuje zjednodušené schéma.
Jak je možné Výukové schéma využít?
Jednotlivé tematické celky jsou ve schématu ohraničeny rámečkem, v němž (mimo průřezových témat, na kterých se více či méně podílejí všechny čtyři vzdělávací obory) jsou barevně znázorněny podíly jednotlivých vzdělávacích oborů na výuce daného tematického celku. Tyto podíly mají ilustrativní charakter a umožňují lepší dohledání tematických celků, na kterých se daný předmět podílí. Zároveň také upozorňují na přesahy do ostatních vzdělávacích oborů.
V případě, že jste na své otázky nenašli odpovědi v této nápovědě, zašlete je na terra@terra-klub.cz.
Chcete opravdu smazat přípravu ''?